01.09.2015 11:30

Norske Qirrat Shahid er en av de heldige ungdommene som er blitt en del av talentnettverket Young Global Pioneers (YGP), som blant annet finansieres av Tuborgfondene og Carlsbergs Legat.

Oppgaven til YGP er å inspirere unge talenter til å bli ansvarlige ledere med et globalt perspektiv. Den ikke-kommersielle organisasjonen, har til hensikt å gi unge mennesker mellom 18 og 22 år muligheten til å ta del i et bærekraftig globalt nettverk.

Norske Qirrat (nr to fra venstre på bildet), og 20 andre ungdommer fra ti forskjellig land, kom nylig tilbake fra en treukerstur til Kina med Young Global Pioneers.

- Disse 21 dagene har vært mitt livs opplevelse. Jeg er utrolig glad og takknemlig for å ha fått muligheten til å være en del av dette nettverket. Denne turen kommer til å være med meg resten av livet, sier Qirrat.

Fem byer
Hun forteller at de har besøkt fem forskjellige byer i Kina, at de har deltatt på konferanser, besøkt bedrifter og presentert sine tanker og ideer foran kinesiske bedrifter og studenter.

- Vårt inntrykk er at man ikke legger vekt på sosial entreprenørskap i Kina. Under innovasjon og entreprenørskapskonferansen i Xian la vi derfor frem åtte ideer basert på sosial entreprenørskap. Dette for å introdusere ideen om å bruke virkemidler fra forretninger for å bidra til å løse sosiale problemer. Vi la også vekt på at den økonomiske utviklingen må være bærekraftig, også for generasjonene som kommer etter oss, sier hun engasjert.

Qirrat forteller at det også ble lagt opp til såkalte "buss-talks" og "reflection hour" hver dag. - Buss-talks gikk ut på å diskutere ulike temaer knyttet til dagens aktivitet. Dette var temaer som likestilling, helsevesenet og politiske systemer. I reflection hour diskuterte vi hva vi hadde lært i løpet av dagen, først i små grupper, deretter i plenum. Det ble flere tankevekkende diskusjoner som synliggjorde de ulike landenes utfordringer og lederskap, sier hun videre.

Mange inntrykk
Qirrat forteller at turen var full av sterke inntrykk. – Faren til en av deltakerne har hjulpet 700 jenter ut av prostitusjon og elendighet og gitt dem en ny start på livet. Flere av de andre har hjulpet flyktninger. Dette er mennesker som viser at det er mulig å gjøre verden til et bedre sted bare man vil nok, sier hun.

Qirrat er nå tilbake i Norge. Hun er ferdig med bachelor i økonomi og ledelse, og har nå tatt seg et friår før hun begynner på masterstudiet. Nettverket hun er blitt en del av har allerede planlagt å holde kontakten.

Vi lærte utrolig mye på kort tid. Ikke bare rent akademisk, men også om kulturelle forskjeller. Jeg er utrolig glad for at jeg fikk muligheten til å være en del av dette programmet. Young Global Pioneers har overgått alle mine forventinger. Takk til alle som har gitt meg denne fantastiske muligheten, avslutter hun.

Young Global Pioneers