Meny

Debattinnlegg: En sukkerfri selvregulering

Kristelig folkeparti uttrykte nylig bekymring for nordmenns høye sukkerinntak. Derfor foreslo partiet at momsen på blant annet brus bør økes. Vi håper og tror det skyldes at de ikke har fått med seg det pågående trendskiftet blant norske drikkevareforbrukere. Sukkerholdig brus er på vei ut!

Kristelig folkeparti uttrykte nylig bekymring for nordmenns høye sukkerinntak. Derfor foreslo partiet at momsen på blant annet brus bør økes. Vi håper og tror det skyldes at de ikke har fått med seg det pågående trendskiftet blant norske drikkevareforbrukere. Sukkerholdig brus er på vei ut!

Det er allerede blitt sagt mye om hva økte avgifter betyr for grensehandelsutviklingen, økt smugling og på sikt tap av arbeidsplasser. Dette er konsekvenser som med rette bekymrer en samlet bransje – og burde bekymre hele samfunnet. Denne gangen velger vi imidlertid å peke på et annet, meget uheldig forhold – nemlig hvordan et slikt tiltak undergraver den positive kraften som ligger i en vellykket selvregulering. Det er det som nå skjer i drikkevarebransjen. 

Det er noe unorsk - men ikke mindre vakkert - med bransjer, bedrifter og forbrukere som får myndighetenes tillit til å endre samfunnet til det bedre – helt uten bruk av tvang og sanksjoner. Målbevisst er det blitt jobbet med sukkerfrie alternativer i mange år. Sakte, men sikkert har folks smakspreferanser og helsefokus endret seg – og stadig flere foretrekker nå sukkerfrie drikkevarealternativer.

Slår vi sammen brus-, vann- og energikategoriene i norsk dagligvarehandel, er om lag 57 prosent av produktene som i dag er på markedet uten tilsatt sukker. Det er ikke veldig mange år siden tallene pekte kraftig i motsatt retning. Hos oss i Ringnes er bildet enda mer positivt. Selv om vi fortsatt produserer sukkerholdig drikke, er mellom 75-80 prosent av vår ikke-alkoholholdige portefølje nå uten tilsatt sukker. Og utviklingen kommer til å fortsette. Bransjen har selv forpliktet seg til å redusere mengden sukker i brus med ytterligere 19 prosent innen 2020. Og det er ingen grunn til at målet ikke skal nås. Nye produkter som i dag entrer markedet er i all hovedsak sukkerfrie eller sukkerreduserte alternativer.

Faktisk er Norge helt i verdenstoppen når det gjelder sukkerfri drikke. Det demonstreres blant annet ved at det er en sukkerfri brusvariant, Pepsi Max, som flest nordmenn foretrekker. Det er ikke bare oppsiktsvekkende i Norge, men unikt i verdenssammenheng.

Ikke ta livet av denne suksesshistorien med mer moms, men la den få skinne og utvikle seg videre.

Av Nicolay Bruusgaard

Kommunikasjonssjef for Ringnes