Meny

Kraftig salgsvekst for alkoholfritt øl

Det er mange som kommer til å pakke alkoholfritt øl i sekken denne påsken, ettersom det er et eventyrlig oppsving i salg av alternativer til øl med alkohol

Pål Strutz, kategoriansvarlig for alkoholfritt øl hos Ringnes.

De ferskeste tallene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at det totalt ble solgt over 40 prosent mer øl klasse A – det vil si øl under 0,7 prosent alkohol – i februar i år enn samme måned i fjor. Markedsleder Ringnes har også opplevd en tosifret vekst.

– Starten på året har vært eventyrlig, med en tosifret vekst for oss. Vi er helt sikre på at vi kommer til å selge mer øl uten alkohol denne påsken enn vi gjorde i fjor. Flere og flere velger dette som et godt, sunt og sporty alternativ. Det er perfekt for de som velger en aktiv påske, sier Pål Strutz, kategoriansvarlig for alkoholfritt øl hos Ringnes.

Et sunt og godt alternativ i skisporet
– Øl uten alkohol smaker godt, det er sunnere enn mange andre alkoholfrie alternativer og det er lettere tilgjengelig enn øl med alkohol. Du kan for eksempel kjøpe det både på skjærtorsdag, langfredag, 1. påskedag og 2. påskedag, nyte det i skisporet eller på afterski, før du setter deg i bilen for å kjøre hjem, sier Strutz.

Alkoholfritt øl inneholder langt færre kalorier enn sukkerholdig brus, og har til og med færre kalorier enn lettmelk.

Sunnhet og kontroll er viktige faktorer
– Vi ser at det særlig er yngre kjøpegrupper som er mer opptatt av sunnhet, kontroll og helse. Helseaspektet er et stort poeng for millennials – de som er født mellom 1980 og 2000, sier Strutz.

Det å velge alkoholfritt øl nå er en grundig etablert trend både i Norge og ellers i Europa.

– Det har vært en kraftig økning i salget de siste årene. I 2018 skjøt det fart og det ble solgt over 10 millioner liter øl uten alkohol, som er det høyeste årlige volumet noen sinne.

Mange nye merker og smaker driver også salget
Ringnes, med ølmerket Munkholm i spissen, har over 50 prosent markedsandel innen øl klasse A. Bryggeriet har som mange andre utvidet sitt utvalg av alkoholfritt øl, både innen merkevaren Munkholm og med øl fra andre bryggerier. 

– Vi har nettopp lansert Brooklyn Special Effects, en ny alkoholfri variant fra det populære New York-bryggeriet. Et økende utvalg av skikkelig smaksrike øl er en annen sentral forklaring på det raskt økende salget som vi nå ser, sier Strutz.

Økte salg med dedikerte kjøleskap

Med den økte etterspørselen etter alkoholfrie alternativer, har Ringnes sammen med dagligvarekjedene også valgt å tilby nye måter å gjøre øl uten alkohol lettere tilgjengelig på.

– I fjor lanserte vi blant annet egne kjøleskap for øl uten alkohol i butikker over hele landet. Dette alene økte salget med hele 55 prosent i de butikkene som kunne tilby kaldt alkoholfritt øl sammenlignet med de butikkene som ikke solgte det kaldt, sier Strutz.

Salget av alkoholfritt øl øker også ellers i Europa, og det kommer stadig nye merker på markedet – både fra de store, etablerte bryggeriene og fra mindre og uavhengige craft-bryggerier.