Meny

Ringnes’ ambassadør for yrkesfag

Per-Einar Mathisen er lærling innen automasjonsfag og jobber på Ringnes Bryggeri. Han er også ambassadør for kampanjen «Yrkesfagenes år 2018».

Per-Einar Mathisen er lærling innen automasjonsfag og jobber på Ringnes Bryggeri. Han er også ambassadør for kampanjen «Yrkesfagenes år 2018». Som ambassadør for yrkesfaget skal Per-Einar, gjennom formidling av sine erfaringer, bidra til å få økt oppmerksomhet og interesse for en av de store utfordringene for norsk arbeidsliv: Å skaffe nok fagarbeidere i fremtiden.

I disse dager avlegger Per-Einar avsluttende fagprøve etter halvannet år som lærling i Ringnes. Og han deler gladelig erfaringene han har hatt så langt i arbeidslivet.

- En hverdag som automasjonstekniker er både praktisk, spennende og utfordrende, og absolutt noe jeg vil anbefale andre unge å vurdere, sier han.

Lærlinger er viktig for utviklingen

Per-Einar er en av mange lærlinger som har gjennomført lærlingtiden sin hos Ringnes. Og flere av dem som en gang var lærlinger er fortsatt i selskapet som fagarbeidere.

Lederen for teknisk vedlikehold på bryggeriet, Marius Fagernes, var selv lærling da han startet i Ringnes. I dag er han leder for en avdeling med omtrent 40 fagarbeidere som sørger for å holde maskinparken på bryggeriet i full gang.

- Ringnes har et stort og teknisk krevende anlegg i stadig utvikling. Dette er et fantastisk utgangspunkt for å ta imot lærlinger. Vi kan tilby moderne teknologi som er spennende for lærlingene, og de kommer til oss med rykende fersk kompetanse. Dermed får vi et fagmiljø som både er spennende og som bidrar til at vi løfter hverandre i felleskap, sier Marius.

Ringnes har i alle år tatt imot lærlinger, og siden 2008 har selskapet hatt et tett samarbeid med ulike opplæringskontor for yrkesfag og videregående skoler for å tilby en relevant og interessant yrkesfagutdanning til lærlinger.

Om «Yrkesfagenes år 2018»
Yrkesfagenes år er en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen skal øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og øke antall lærebedrifter og læreplasser.

Bak «Yrkesfagenes år 2018» står Kunnskapsdepartementet, som har gitt WorldSkills Norway i oppdrag å lede kampanjen. WorldSkills Norway er et samarbeid mellom Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

Les mer om «Yrkesfagenes år 2018»: https://www.yrkesfag.no/