Meny

Sommerens øltrend er tropisk og juicy

Hele åtte av elleve nyheter på Vinmonopolet er fruktige IPA-er, og i dagligvarehandelen har varianter av øltypen fra flere norske bryggerier blitt folkekjære tørsteslukkere.

Humlebitterhet sammen med frisk aroma og smak fra tropiske frukter er en populær kombinasjon.

 

Selger tre ganger mer enn forventet

– Salget går over all forventning. Vi hadde håpet å omsette 700 000 liter av denne typen øl, men nå ligger vi an til å selge rundt 2 millioner liter, forteller markedsførings-spesialist i Ringnes, Hans Petter Gramer.

Det kan virke som om juicy IPA, også kjent som New England IPA (NEIPA), har blitt spesialølfavoritten til alle som ikke hadde funnet «sitt» spesialøl ennå.

Fruktige toner balanserer bitterheten
Gramer tror at en av grunnene til at denne øltypen har blitt så populær, er at den oppleves som mindre bitter enn den klassiske IPA-en.

Dette er juicy IPA

  • En IPA med tydelig tropisk smak og aroma
  • Også kjent som New England IPA og Hazy IPA
  • Ble anerkjent som egen ølstil av Brewers Association i 2018
  • Strågul til dyp gyllengul farge
  • Uklar eller tåkete 

– Den er fortsatt humletung og bitter, men de fruktige tonene balanserer bitterheten slik at den oppleves betydelig mildere enn annen type IPA. Dette faller tydeligvis i smak hos veldig mange, sier han.

Den fruktige ølvarianten har blitt spesielt populær blant kvinner, som ifølge tall fra Ringnes utgjør halvparten av de som drikker deres egen NEIPA. Det er et høyere tall enn for de fleste andre varianter.

Større enn originalen
Hans Petter Gramer forteller at IPA nå utgjør 7 prosent av det totale ølmarkedet. Det er ifølge ham for så vidt ingen overraskelse, siden IPA lenge har vært en favoritt i spesialølhyllene.

– Men at juicy-varianten har passert originalen, overrasker nok mange, legger Gramer til.

Juicy IPA er et uklart og strågult øl som har tydelig smak av tropiske fruktsmaker som mango og ananas. Ølet passer også veldig godt til mat, spesielt grill, sommersalat, kylling og sjømat. Dessuten er det godt til søte desserter.

 

Hans Petter Gramer, markedsførings-spesialist i Ringnes.