Meny

Tre gode, varige endringer i kjølvannet av korona

Omsider vil pleksiglass på utesteder og enmetersregelen forsvinne. Men noen smarte løsninger som har kommet i kjølvannet av koronaviruset blir varige, tror flere i utelivsbransjen.

Alexander Skjefte, daglig leder ved E.C. Dahls pub og kjøkken i Trondheim tror flere har blitt bevisst serveringsstedene i sitt nærområde. (Foto: Anne Reisch)

 

Enhver krisesituasjon krever evnen til å omstille seg raskt, og det er i slike tider nye og gode løsninger dukker opp.

 Rundt omkring i landet har mange av Ringnes sine kunder brukt sin kreativitet til å finne gode løsninger for seg selv og gjestene som man med fordel kan fortsette med også etter at alle restriksjoner har blitt løftet.


Gode løsninger som varer

– Alle har vært nødt til å vise endringsvillighet, både bransjen og gjestene. Vi ser definitivt at kreativiteten blomstrer og at mange ser etter ting som fungerer, sier Bård Flikke hos Byscenen i Trondheim, et livested med plass til 750 gjester.

Mens de hadde koronastengt, ble for eksempel mange strømmeløsninger av konserter blitt testet.

– Dette er noe man kan ta med seg videre også når situasjonen normaliserer seg. Hvis vi for eksempel har et utsolgt arrangement, kan vi nå et enda større publikum hvis de som ikke har fått billett får tilbud om å kjøpe tilgang til livestrømming av konserten, sier Flikke. 


En mer effektiv ordre- og betalingsprosess

Andre digitale løsninger i kjølvannet av koronasituasjonen kan også med fordel bli varige, spesielt løsninger der mobiltelefoner kan brukes til både bestilling og betaling.

Bordservering har mange steder tatt over for bestilling og drikking i baren. For å beskytte både serveringspersonell og gjester ønsker mange å ha så få kontaktpunkter som mulig.

3 varige og positive endringer

  • App-baserte bestillingsløsninger og QR-koder som lenker til meny
  • Mer støtte til lokale utesteder
  • Streaming av livekonserter

Samtidig har mange serveringssteder kapasitet til færre gjester og mindre personell.

Dermed oppstår et behov for å effektivisere ordre- og betalingsprosessen for å sikre størst mulig omsetning innenfor disse begrensningene.


Menyen rett på mobilen med QR-kode

Daglig leder Nicolai Gregersen på ølbaren Tæps i Fredrikstad har valgt en digital menyløsning der de bruker QR-koder på hvert bord.

– Det er et veldig enkelt system som lar kundene skanne koden med mobilen og få opp menyen. Det betyr at vi nå har kunnet droppe å bruke fysiske menyer, og dette er nok noe vi kommer til å fortsette med, sier Gregersen.

En rekke leverandører av denne typen tjenester, som Ordr og Appless, ser nå en enorm vekst i antall serveringssteder som går over til digitale løsninger. Det som for få måneder siden ble omtalt som «fremtiden», har nå blitt «nåtiden».

Når mange også ser en økt omsetning per servitør med nye og effektive løsninger, er det ingen grunn til å tro at dette er en utvikling som vil stagnere etter hvert som reguleringene oppheves, tror Gregersen.


Når det nærmeste er det beste

Etter at Alexander Skjefte kunne gjenåpne E.C. Dahls pub og kjøkken i april, kunne han notere seg mange nye navn på bestillingslisten og mange nye ansikter som kom inn døren.

– Det viser seg at flere som bor i nærheten søker seg til oss. Dette har nok noe å gjøre med at folk ønsker å unngå å bruke kollektivtransport, men også at de faktisk ønsker å gå ut i nærområdet sitt.


Økt bruk av sosiale medier

Skjefte tror dette kan ha en positiv og varig effekt, siden de som har «oppdaget» sitt lokale utested gjerne kommer tilbake. Dette vedlikeholder stedet delvis gjennom økt bruk av sosiale medier.

– Vi har jobbet mye mer med Facebook, og har fått mange flere følgere der. Effekten av dette har vært veldig stor, og det er noe vi vil holde ved like, sier han.

varige og positive