Meny

80 prosent av brusen Ringnes produserer er uten tilsatt sukker. Målet er 90 prosent innen 2022.

Den sukkerfrie dominansen er et resultat av at Ringnes har våget å satse på sukkerfrie varianter i flere år. Sakte men sikkert har norske menn og kvinners smakspreferanser endret seg, og i dag er det flere som foretrekker sukkerfri brus enn sukkerholdig. Og unikt i verdenssammenheng er det at Norge har sukkerfri variant som markedsleder (Pepsi Max).

Utviklingen i Norge blir lagt merke til over hele verden. I 2018 ble Ringnes kåret til årets produsent i Pepsico globalt for måten selskapet har lykkes med å løfte sukkerfrie alternativer.

I dag er Ringnes’ innovasjoner og nyheter nesten utelukkende sunnere enn variantene de erstatter, og sukkerfrie varianter av merkevarer som Villa, Solo, Mozell og julebrus, i tillegg til Pepsi Max, har tatt markedet med storm.

Å få redusert sukkerforbruket er viktig bidrag fra Ringnes til den norske folkehelsen. Nesten 30 prosent av sukkerinntaket til nordmenn kommer fra saft, nektar, brus og andre sukkerholdige drikkevarer (Helsedirektoratet, Norkost 3, 2012). Flyttes én prosent av sukkerbrusvolumet over til sukkerfrie alternativer tilsvarer det 480 tonn mindre sukker på markedet.

Markedsdirektør Line Hildonen Ramstad sammen med noen av Ringnes' største sukkerfrie varianter.

Sukkerfritt satsing:

Bærekraftmål for 2022:

Andel av Ringnes’ brusportefølje som skal være uten tilsatt sukker: 90%