Meny

Linnéa Myhre har laget egen julebrus

Brusblogger og influenser, Linnéa Myhre, har hatt en drøm om å lage sin egen brus. Derfor tok hun for halvannet år siden kontakt med Ringnes. De stilte opp med produktutvikler Eirin H. Wesenberg og sammen har de laget Solo Super julebrus som i disse dager fyller butikkhyllene.

En stolt Linnéa Myhre viser frem den nytappede julebrusen sin

En stolt Linnéa Myhre viser frem den nytappede julebrusen sin



Prosessen startet med at Linnéa kom til Ringnes med noen tydelige meninger om hvordan en god julebrus skulle smake. Den skulle være tradisjonell, ikke for kreativ og «artsy», men med en Solovinkling. Og den skulle være rød og smake jul, for det er det Linnéa forbinder med julebrus.

– Å få lage en egen brus har alltid vært en drøm. Jeg er jo lidenskapelig opptatt av brus og hva er vel da bedre enn å lage sin egen variant i samarbeid med Solo og Ringnes, sier Linnéa entusiastisk.

At det ble en julebrus gjorde det hele ekstra spennende. – Jeg har et spesielt forhold til julebrus og har klare meninger om hvordan en perfekt julebrus skal smake. Da jeg forrige uke fikk smake det endelige produktet for første gang, tenkte jeg «yes, vi klarte det», fortsetter hun.

Også produktutvikler Eirin Haraldsdotter Wesenberg forteller om et meget fruktbart samarbeid.

- Det var en veldig spennende prosess og inspirerende å jobbe med Linnéa. Hun hadde klare meninger om hvordan julebrusen «hennes» skulle smake og se ut. Hun var tydelig på hva hun ville ha – samtidig som jeg opplevde at hun viste respekt for meg og kompetansen min, sier Eirin.

Utviklet en kravspesifikasjon 

Sammen med Solosjef Elisabet Sæterdal – ble det utviklet en kravspesifikasjon på blant annet søtningsinnhold, farge, smaksprofil og juiceinnhold som ble sendt til en rekke ulike smakshus. Totalt fikk Ringnes inn om lag 15 ulike forslag. 

- I tillegg blandet vi sammen et par varianter hos oss. Til slutt stod det mellom fire, fem ulike smaksvarianter som Linnéa, Elisabet og jeg skulle velge mellom, fortsetter Eirin.

Norsk fenomen
- Det norske markedet er spesielt siden vi er de eneste med julebrus. Og ettersom det egentlig er kun vi som skjønner hva dette handler om kan det komme en del spesielle forslag fra utenlandske smakshus. Briefen er derfor veldig viktig.

Som objektiv støtte ble det gjennomført forbrukertester som alltid er nyttig når man skal lansere nyheter. 

– Når man jobber med smak er det viktig å lytte til egne smakspreferanser, samtidig som vi hele tiden må ha i bakhodet hva fansen vil ha. Når alt kommer til alt er det jo deres brus, avslutter Eirin.

Men helt konkret, hvordan jobber dere?

- Vi ser, vi lukter og vi smaker. Kanskje er det for mye godterismak i en variant og litt for lite tutti frutti i en annen. En tredje variant kan vi kanskje mene bruker feil type vanilje. Et av forslagene var en bringebærbrus med banansmak. Det ble ikke den – for å si det sånn, sier hun med et smil.

Og er du fornøyd med resultatet?

-Jeg er jo stolt av resultatet. Personlig syns jeg den smaker veldig godt, og så langt har jeg mottatt mange positive tilbakemeldinger, avslutter Eirin.

 

Produktutvikler Eirin H. Wesenberg og Linnéa Myhre har sammen utviklet den nye Solo Super julebrusen.