Etter å ha slitt noen år med å skape vekst i alkoholfrittsegmentet, er det nå full fart. Det kan vi takke Munkholm Radler for.
Under forrige ukes «Over Oslo-festival» ble det solgt 3500 bokser med Munkholm. Hele 60 prosent var av varianten Munkholm Radler Sitron.
- At Radler slår Munkholm original på en festival, sier litt om mottakelsen i markedet, sier produktsjef for Munkholm og ansvarlig for alkoholfrittsatsingen i Ringnes, Manira da Silva Naufal.
Største radler
Hun forteller at Munkholm Radler har erobret posisjonen som det største Radler-merket i Norge hele fem uker på rad.
-Vi har hatt stor suksess med Munkholm Radler Mango & Pasjonsfrukt Limited Edition. Det er moro når folk tar kontakt og nærmest krever at den skal bli en fast variant, fortsetter Manira.
Skiller seg ut på smak og design
Hun tror mange kjøper Radler fordi den skiller seg ut både på smak og design fra de tradisjonelle alkloholfrie variantene.
– Vi skal være så ærlige å si at den alkoholfrie porteføljen vår trengte en fornyelse. Nå har Munkholm Radler fått et “glow up” som representerer den forfriskende drikken som er inni. Vi er veldig fornøyd med resultatet og er trygge på at den blir en vinner i sommer, sier Manira.
Radler treffer bredere
Tradisjonelt har alkoholfritt øl hatt sine mest lojale fans blant godt voksne menn som liker tradisjonell pils. Det har endret seg. Etter at Munkholm Radler så dagens lys i 2017 drikkes alkoholfritt øl nå av omtrent like mange kvinner som menn. I løpet av tre år har Radler tatt hele 14 prosent av Munkholmandelene.
- Radler treffer spesielt godt blant den yngre delen av befolkningen og blant kvinner, sier Manira.
Øl og limonade
Men hva er egentlig Radler?
- Radler er en blanding av øl og limonade. Det var visstnok en tysk krovert som var i ferd med å gå tom for øl som stod bak oppskriften. I ren desperasjon blandet han øl med limonade til en gruppe syklister. Det falt i smak og i mange land er det i dag et populært lavalkoholøl. I Norge er Radler mest kjent som et alkoholfritt og fruktig øl, fortsetter Manira.
Store på alkoholfritt
Norge er store på alkoholfritt øl sammenlignet med de fleste andre land. Aller størst er våre svenske naboer. – Målet vårt er at 10 prosent av ølet vårt skal være alkoholfritt i løpet av 2025. I dag ligger vi på om lag seks prosent. Det er et ambisiøst mål som virkelig er noe å strekke seg etter, sier hun videre.
Premium øl
Og nettopp bedre utvalg er oppskriften til vekst. – I tillegg til å fortsette satsingen på Radler, ser vi at satsingen på spesialøl har båret frukter. I dag består Munkholmporteføljen av en rekke ulike smaksvarianter.