Ringnes nærmer seg målet om at 90 prosent av brusen skal være uten tilsatt sukker. Ved utgangen av 2023 var volumandelen på 87,2 prosent.
– Vi har i perioder ligget over 90 prosent, men da vi gjorde opp status for hele året for alle merkevarene, havnet vi så vidt bak, sier Solo-sjef Ida Davidsen i Ringnes.
Hun viser til Ringnes’ mål om å passere 90 prosent innen utgangen av 2022. Nå er ambisjonen flyttet på til 2025. – Det viktigste er at vi kommer dit, og at vi vet hva som skal til, sier Ida, vel vitende om at hun sitter på mye av nøkkelen til suksess: Solo Super.
I 2022 ble den sukkertilsatte originalen passert og ved utgangen av 2023 sto Solo Super for 67 prosent av Solo-forbruket. – Det er veldig sterkt, men vi tror det er mye mer å gå på. Vi ser jo at Solo Super har passert originalen som påskefavoritt, sier Ida.
Nå står jula for tur
For julebrus har de sukkertilsatte variantene fortsatt en sterk posisjon, ifølge Ida.
– Som for Solo i påsken, er det knyttet tradisjoner og følelser til julebrusen. Av erfaring tar det da litt lenger tid før forbruket endres. Men vi ser at stadig flere går over til sukkerfrie varianter. Og, når det først begynner å røre seg går det gjerne fort, slår Ida fast.
Hun er ikke i tvil om hvorfor så mange foretrekker brus uten tilsatt sukker.
– Nordmenn er helsebevisste og lar gjerne mengden kalorier påvirke brusvalget, så lenge det ikke går på bekostning av smaken.
Nå svarer også forbrukerne at de foretrekker smaken av sukkerfri brus og da blir valget enkelt, sier Ida.
Sukkerfrie Norge
Ser man på hele det norske brusmarkedet står sukkerfritt for 68 prosent av volumet ved utgangen av 2023.
– Meg bekjent er det ikke noe annet marked i verden som kan vise til noe tilsvarende. Vi kan i hvert fall trygt si at vi er i verdenstoppen innen sukkerfri brus, fortsetter Ida, og legger til:
– For hvert prosentpoeng vi klarer å snu det totale forbruket til sukkerfritt, tar vi ut 560 tonn sukker fra det norske markedet.
Selv om Idas Solo Super bidrar til å redusere sukkerinntaket i Norge, peker hun på en annen brus som lokomotivet i sukkerfrittskiftet.
– Pepsi MAX er landets soleklart største brus og står alene for godt over 30 prosent av brussalget i Norge, sier Ida.
På spørsmål om det norske markedet kan bli helt sukkerfritt, avslutter hun:
– Folk skal selvfølgelig få kose seg med den sukkerholdige Soloen eller julebrusen, men jeg tror nok likevel vi vil se at det etter hvert blir mindre brus med tilsatt sukker i hyllene. Forbrukerne ønsker seg sukkerfritt.