Mens store deler av Europa og resten av verden forblir utenfor rekkevidde for ferierende nordmenn i sommer, ser lederen i NHO Reiseliv det som en mulighet for norsk turistnæring.
Kristin Krohn Devold er forsiktig optimist i et intervju i siste utgave av i Ringnes’ kundemagasin – Med øl i tankene. Som administrerende direktør i NHO Reiseliv vet hun svært godt hvilke utfordringer norsk reise- og utelivsbransje står overfor.
Ni av ti ferierer i Norge
Samtidig er hun klar over at for de aller fleste av oss er Norge virkelig vårt nærmeste ferieland i år. Nesten ni av ti sier de skal feriere i hjemlandet, ifølge en spørreundersøkelse fra Opinion.
Hoteller og restauranter kan holde åpent med god hygiene og avstandsregler, og mange opplever stor pågang.
Reddes fra konkurs
– Når flere velger å legge hovedferien i Norge, redder vi flere bedrifter fra konkurs, noe som gjør at enda flere klarer å åpne og får de ansatte tilbake i jobb, sier Krohn Devold.
Dette er spesielt viktig siden vi vil miste en stor andel utenlandske gjester denne sommeren, understreker hun.
Ut på tur!
En av måtene bransjen kan gjøre gjenåpningen av Ferie-Norge enda bedre på, er å tilrettelegge for fysisk aktivitet og utfordringer ute i naturen.
– Veldig mange nordmenn ønsker å være aktive når de er på ferie. En typisk norsk turist vil ha varierte aktiviteter og opplevelser, for eksempel å gå en krevende topptur i fjellet for så å dra på spa og nyte god mat og drikke, sier hun.
Målet må være å få ferierende nordmenn til å bo flere netter på hotellet eller campingplassen.
Mener Ringnes kan gjøre en forskjell
– Da må man markedsføre og selge et bredt spekter av ulike aktiviteter og opplevelser for hele familien, og oppfordre dem til å besøke steder de ikke har vært før. Det må oppleves unikt og gjerne litt eksklusivt – også for nordmenn.
Krohn Devold mener at også store aktører som Ringnes kan spille en viktig rolle.
– De kan bidra blant annet ved å skape gode aktiviteter og synlighetskampanjer for servering og overnatting, gjerne i tilknytning til ukjente norske perler som kan trigge nordmenns nysgjerrighet og reiselyst.
Lys i tunellen
Selv om situasjonen kommer til å være tung for mange i norsk reise- og utelivsbransje i sommer, ser Kristin Krohn Devold og NHO Reiseliv tross alt lys i tunnelen idet vi nærmer oss skoleferien.
Flere og flere bedrifter åpner igjen etter mange uker med stengte dører, og flere ansatte er tilbake i jobb.