Meny
Ringnes_MG_1324.jpg

Slik skal mer øl føre til mindre alkohol

Alkoholfritt er blitt trendy. Vi tror at markedet vil doble seg i løpet av kort tid – og det med et betydelig bidrag fra oss.

Ved utgangen av 2019 utgjorde alkoholfritt øl 5,6 prosent av ølvolumet til Ringnes.

– Målet vårt er at 10 prosent skal være lettøl eller alkoholfritt i løpet av 2025. Og det er bare begynnelsen, sier Henrik Lund, markedssjef for øl uten alkohol i Ringnes.

LES MER: Ringnes’ bærekraftrapport

Megatrend

Han er sikker på at vi bare har sett starten på en megatrend.

– Det skjer noe der ute. For noen år siden var det kun gravide og avholdsfolk og noen furtne sjåfører som drakk øl uten alkohol. Nå er det trendsetterne som ofte bestiller de alkoholfrie variantene. Og de skjuler det ikke. Det er kult å drikke alkoholfritt. Det viser at man ikke lar seg påvirke av andre og at man har kontroll, sier Lund.

Det at ølelskerne i dag kan velge mellom et bredt utvalg alkoholfrie varianter – og stadig flere butikker har kjøleskap for alkoholfri øl – bidrar til å løfte markedet, mener Lund.

LES MER: Ny salgsrekord for alkoholfritt øl i 2019 og rekordhvit start på 2020

Utvalg og kvalitet

Ringnes har de siste par årene investert betydelig i denne kategorien. Bærebjelken i satsingen har vært produktutvikling, og i dag tilbyr vi ni forskjellige varianter av øl uten alkohol. I tillegg til pilsen får man kjøpt både bayer, hveteøl og IPA som alkoholfrie varianter.

LES MER: Munkholm også som IPA

– Den gode smaksopplevelsen og den høye kvaliteten på brygget gjør at alkoholfritt øl ikke lenger blir sett på som bare en halvgod erstatning for øl med alkohol, sier Lund.

Øker tilgjengeligheten

I tillegg til at Ringnes har brukt betydelige ressurser på å utvikle gode produkter, har man også satset på å gjøre denne typen øl mer tilgjengelig – både i dagligvarehandelen og i utelivsmarkedet.

Fra 2018 og helt frem til i dag har Ringnes investert i kjøleskap som gjør at øl uten alkohol skal kunne selges kaldt i norske dagligvareforretninger, og i 2020 lanserte vi Norges første alkoholfrie øl tappet rett fra fat.

– Med en alkoholfri, frisk ølvariant tappet rett fra fatet får ølelskere en bedre smaksopplevelse av alkoholfritt øl. Du kan også med god samvittighet drikke mer, uansett om det er til lunsjen eller i sosialt lag, sier Henrik Lund.

Carlsbergs mål

2030

  • 100% av markedene i Carlsberg skal bidra til ansvarlig forbruk av alkohol

2022

  • 100% tilgjengelighet på alkoholfritt øl
  • 100% merking av ansvarlig forbruk på emballasjer
  • 100% av markedene i Carlsberg skal knytte til seg partnerskap som jobber for ansvarlig alkoholforbruk